15.01.2011 - 16:17

Vaikka en vielä raskaana olekaan, olen miettinyt kaikenlaisia asioita... Näitä haluaisin kysyä enemmän tietäviltä, ts. äideiltä. Ja älkää pliis kritisoiko minua siitä, että olen monta vuotta asioiden edellä ;)

  • Olen melko ekologinen ihminen ja haluaisin käyttää lapsellani kestovaippoja. Olen ajatellut, että opettelen ompelemaan niitä siis myös itse, sillä pidän ompelusta (ja on se mukavampaa, että vauvalla on itsetekemiä vaatteita). Toimiiko kestovaipat vastasyntyneellä? Jostain joskus luin, että aivan pienien vauvojen kanssa niistä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä, varsinkin jos vaippa on ihan uusi (ilmeisesti huono imukyky?). No, jos näin on, niin kuinka "vanhana" niitä sitten kannattaisi alkaa käyttää?

    En tähän aiheeseen ole tutustunut kuin ompelun osalta, joten käytännöstä en tiedä vielä mitään. Aion tottakai lukea joskus tuonnempana, mutta olisi kiva tietää jo hiukan etukäteen... Montako vaippaa tarvitaan suunnilleen päivää kohden?
  • No mitä mieltä muut ovat perhepedistä? Itse olen sen kannalla, koska ajattelen niin, että vauva/lapsi nukkuisi paremmin jonkun vieressä. Eikä tarvitsisi yöllä nousta sängystä, kun vauva herää syötölle. Onhan siinä varmasti aluksi opettelemista, varsinkin minulla, jonka pitää opetella olemaan pyörimättä öisin ;) Ja että osaa antaa molemmille tarpeeksi tilaa nukkua.
     
  • Itse olen kasvissyöjä (lakto-ovo) ja yritän kovasti koko ajan siirtyä täysin vegaaniksi. Tästä aiheesta varmasti saa keskustelua aikaiseksi niin puolesta kuin vastaan, veikkaan kuitenkin että enemmän sitä jälkimmäistä. Olen kuitenkin ajatellut, että kasvatan lapseni pienestä pitäen vegaanina. Aion tietysti ottaa tarkkaan selvää pienen lapsen ravitsemuksesta, jonkin verran olen siitä jo lukenutkin samalla kun aikuisen ravitsemuksesta luin. Mahtaakohan täällä blogistaniassa olla vegaaniperheitä? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia joskus siinä vaiheessa, kun oma vauva on tuloillaan. :)
     
  • Päiväkoti vai perhepäivähoito? Nykyään päiväkotiryhmät ovat mielestäni ylibuukattuja hoitajien määrään nähden, eikä lapsi saa välttämättä tarpeeksi tarvitsemaansa hoitoa ja huomiota, joten olen siis pph:n kannalla. Perhepäivähoidossahan ei saa olla kuin 4,5 lasta per hoitaja (ja noistakin tuo puolikas saa olla vain puolipäiväläinen) eli silloin aikuisella on aikaa kaikille hoitolapsilleen enemmän. Tästä syystä ja muutenkin koen, että perhepäivähoitajalle olisi mukavampi viedä pienempikin lapsi hoitoon kuin päiväkotiin. Eihän päiväkodit muistaakseni edes ota alle vuoden vanhoja lapsia? (Olen tietysti kotona vauvan kanssa niin pitkään kuin mahdollista.)