Ei nyt oikein tää kirjotuspuoli suju jostain syystä... No ei mulla kai asiaakaan olis että ei sen puoleen haittaa... Mulla on jotenkin tosi haikee ja surullinen olo koko ajan, masentaa. Enkä tiedä miks. No eilen oli kyllä kivaa, kun olin siskopuolen kanssa viihteellä, mutta muuten... :< Musta tuntuu, että päivät menee siihen että herään aamulla ja meen töihin, sit tuun töistä ja parin tunnin päästä päivä onki jo ohi ja sama rumba alkaa alusta. Siis että mulla ei oo illalla aikaa mihinkään, tunnit menee vähintään tuplasti nopeempaa eteenpäin, eli en ehdi tehdä iltasin mitään. Yhtenä iltana vien koirat, toisena käydään kaupassa. Ei ehdi ku yhden asian tekee illan aikana ennenku pitäis jo taas pistää maata.

Ja mulla on koko viikon ollu tosi kylmä ja väsy. Kylmä oli ensin alkuviikosta töissäkin, loppua kohden onneks väisty. Mutta sitten se taisi tulla kahta kovempana kotona.. Kun oon päässy kotiin, ei oo tarvinnu istahtaa sohvalle kauakskaan aikaa niin silmät lupsuu jo kiinni, useimpina päivinä oonkin ottanu sellaset parin tunnin torkut. Ja sitten väsyttää tietenkin vielä enemmän heräämisen jälkeen koko illan. Mutta saan silti tosi hyvin unta kun meen nukkuun, oon tällä viikolla ottanu vaan yhden unilääkkeen.

Parina yönä oon nähny taas painajaisia. Sanoin niistä yks aamu äitille niin se tokas että voi johtua unilääkkeistä, mut en usko kun en kerran oo syönykään niitä koko viikolla - muutakuin sen yhden. Ja sitten mä mietin ennen nukahtamista kauheesti kaikkia asioita, ihan ku olis joku suurempikin stressi päällä. Ajatukset ajautuu jossain vaiheessa jostain syystä kaikkeen ikävään, toissailtana muistelin kaikkia kertoja kun tipuin hevosen selästä, ja kun meinasin tippua. Ja tulee mieleen kaikkia sellasia asioita, että mitä jos joku oliskin tapahtunu toisin... Aina talvisin ratsastettaessa maneesissa hevoset oli herkempiä ja säikympiä kuin kesällä ja usein hevoset kavahti sitä kun maseesin suuri ovi aukastiin ja sisään tuli uus hevonen tai sitten lähti joku heppa. Mun heppa meinas joskus rynnätä avoimesta ovesta ulos jonkun toisen perään kun se oli lähteny eikä meidän ope ollu vielä saanu raahattua sitä ovee kiinni. Mutta ei sitten onneks päässy ulos kun ope hyppäs eteen.
Mm. tällästä silloin toissailtana mietin ja itkin, että mitä jos se oliskin sit lähteny sen toisen perään? Hessu, se meidän ope, olis yrittäny estää sitä heppaa karkaamasta ovesta, mutta ei ollu pystyny, heppa juoksee päältä. Maneesin piha on talvisin melkein peilijäällä ja jos siinä meinaa joku polle riehua niin nurin menee takuuvarmasti. Mitä olis tapahtunu, kuinka lujaa se olis lähteny tallille päin laukkaamaan ja jos ja kun oltais saatu se toinen ratsukko kiinni, niin olisko rauhottunu viereen vai vauhkoonnuttanu sen ja lähteny ottaan kisaa? Tie maneesilta tallille on reilut 500m pitkä, ei valaistu. Tai no puolen välin paikkeilla on kyllä yks omakotitalo, mutta sielä ei useinkaan oo ketään kotona ja pihassa muutenkin vaan yks lamppu, että ei paljon lohduta.

Kerran tollasen koin, oltiin kyllä jo koko ryhmä poistuttu maneesista ja oltiin sen talon kohdalla, kun takaapäin lähesty auto ja jonon viimenen heppa, joka muutenkin säikkyy kaikkee mahdollista jopa päivällä kesällä, säikähti sitä autoo ja lähti laukkaan jonon ohi. Mä olin toisiks viimesenä joten sillon munkin polle lähti ohittaan jonoo. Jonon keskimmäiset ratsastajat sai hevosensa jotenkuten pideltyä, ensimmäiset oli samassa jamassa kuin me kaks tai kolme viimestä. Mun heppa, Emppu, sitten päätti riehaantua oikeen kunnolla ja lähti ottaan etummaisen hepan, Matin kanssa kisaa. Emppu on tosi läski eestin-pulla-poni ja Matti iso suokki. Emppu päihitti Matin kunnolla, sivusilmällä kun taakse vilkasin niin Matti näytti jääneen kauas taakse. Sitte Emppu jo vähän rauhottukin ja lakkas laukkaamasta, edelleen kuitenki meni sellasta hyppivää ravia, kunnes muu ryhmä saavutti sen samanlaisella ravitempolla ja Emppu innostu. Se lähti painaan niin lujaa tallille että en ollu sen nähny laukkaavan niin lujaa edes kesällä kun hepat ekaa kertaa päästetään vihreelle laitumelle. Viimeset 20 metriä ennen tallia on kenttä ja sen vierestä kulkeva se maneesille johtava tie oli aivan peilijäällä ja mietin koko ajan koska kaatuu koska kaatuu kun Emppu aina vaan lisäs vauhtia. Onneks tallin ovi oli auki, kun edellinen ratsastaja, Kaisa, oli jättäny sen auki kun oli menny sisään hetkee aiemmin. (Siis ei ollu tullu meidän jonon mukana, eikä siis tienny meidän kisoista mitään) Emppu puoliks pysähty ennen tallin ovee, koska sen suulla oli ihmisiä. Mä paiskauduin maahan, melkein tallin ovee päin, Emppu jatko sisälle ja meni omaan karsinaansa. Ihan oven suulla oli ihmisiä ja tuli ulos kattoon mitä ihmettä tapahtuu. Sitten me nähtiin kun muut hepat juoksi sekalaisella tempolla tallipihalle. Tipuin vasemman käteni päälle, mutta en ensin tajunnu ollenkaan että mun käteen sattuu. Järkyttyny tietysti olin ja tärisin, mutta menin ottaan Empulta varusteita pois Kaisan avustuksella. Sitte alko kipu tuntua pikku hiljaa kun olin avannu Empun suitsien ekat pari remmiä... Kaisa otti ne sitten pois kun en saanu ja anto mulle, että meen peseen kuolaimet. Koitin miten käsi toimii ja eihän se oikein toiminu. Pidin suitsinippua kädessä ja käsi valu alaspäin, vaikken tehny mitään ja kipu ylty entisestään. Sain kuitenkin kuolaimet pestyä ja vein paikalleen, sillä välin Kaisa oli vieny satulan ja pyytäny yhden ratsastajan äidin, joka oli terveydenhoitaja, kattoon mun kättä. Sormet toimi ja käsi liikkukin muuten ihan hyvin, koukkuun sitä en kyllä saanu, en ylös enkä sivulle ja painoo ei voinu ottaa kun ei pysyny käsi ylhäällä. Turvonnukin se hiukan oli tosta kyynerpään kohdalta ja vähän alempaa. No käsi turpos sitte ajan kuluessa vielä hiukan lisää, niin että kun olin kotiin lähdössä niin hiha alko kyynerpäästä kiristää.
Tää tapahtu perjantaina illalla, joten jouduin koko viikonlopun kärvisteleen kotona buranan voimalla. Perjantaina ja lauantaina suurimman osan päivää särki koko ajan, sunnuntaina se oli sellasta "sykäysmäistä", että särki hetken ja lakkas, särki hetken ja lakkas. Maanantaina menin kouluun, mutta lähdin aamupäivällä käymään terkkarilla kun särki taas niin paljon. Terkkari lähetti mut suoraan arvauskeskukseen ja röntgeniin. Olin sitä röntgeniä pelänny koko viikonlopun, kun se varmana sattuis kun ne joutuu vääntää kättä oikeeseen asentoon että tulee hyvä kuva. No ihme kyllä käteen ei sillä hetkellä sit sattunukaan onneks eikä mitään ollu murtunukaan! :) Saikkua sain kuitenkin loppupäivän.

 

Tällästä. Niin eilen olin baarissa siskopuoleni Nooran kanssa, kun se pyysi. Oli tosi kivaa, vaikka ensin mua arvelutti lähtee sen kanssa, kun ei oikein vielä tunneta niin osaisinko puhua mitään. Mut onneks Noora on tosi puhelias niin se hoiti sen puolen :D Ja tällä kertaa mentiin kunnon baariin, Kinoon. Ite ehdotin Cabaretia mut Noora ei halunnu sinne kun ei uskonu että pääsee sisään, kun oli taas k20 ilta. Vaikka mäkin pääsin viime perjantaina ja Noora on sentään mua vuoden vanhempi... Mut Kino oli kyllä hyvä vaihtoehto kun en ollu sielä vielä koskaan käyny enkä yksin halua mihkään uuteen paikkaan. Aika vähän sielä oli kyllä porukkaa, Noora sano et se on yleensä ihan äärestä laitaan täynnä. No mutta toisaalta se oli hyvä, ei tarvinnu jonottaa niin kauaa tiskillä, istuun sopi hyvin jopa sohville ja tanssiinkin mahtu kohtuullisesti. Huono puoli Kinossa oli se, että sinne ei käy minkäänlaiset alennuskortit joten juomat oli kalliita. Tai no saman hintasia ne oli suunnilleen ku Cabassa, mutta kun mä saan sielä juomat jopa puoleen hintaan silverillä, niin siihen verrattuna noi oli kalliita.
Jossain vaiheessa loppupuolella, olisko ollu kolmelta, ilmesty Savas paikalle. Mä yllätyin sen näkemisestä, kun se sano mulle tällä viikolla että lähtee Tampereelle koko viikonlopuks. No, ei ollu sitte lähtenykään..
Neljältä tuli valomerkki ja lähdettiin pois tietenkin. Noora oli löytäny jonku klähmijän eikä meinannu päästä siitä millään irti, yllätyin pikkasen kun ne oli vielä tanssilattialla kiinni toisissaan kun mä ja Savas oltiin haettu jo takkimme ja juuri vartti sitten vielä Noora anto mun ymmärtää että sitä ei kiinnostais sen jätkän seura ja sen ilmeet oli sellasia voi vittu pelasta mut tältä -tyylisiä. Nooh, sanoin kyllä Nooralle että voit sä sen luoksekin mennä yöks, kyl mä yksin kotiin pääsen ja olis Noora varmaan mennykin muuten, mut se sano ettei jaksais selitellä aamulla Timolle miksei ollukaan meillä yötä vaan jossain ihan muualla. Joop....

Oltiin muuten perjantaina taas äiteen kans ostoksilla, mentiin heti silloin kun pääsin töistä. Citymarketissa ja Prismassa. Ostelin kaikenlaista enemmän ja vähemmän turhaa, mutta en osaa olla kyllä ostamattakaan mitään kun kerrankin noihin kauppoihin pääsen. Cittarista tarttu mukaan:

- kolme hyasinttia, oli 3kpl 3,90€ ja teen niistä asetelmat mummuille ja kotiin.
- 12 kolonen muffinssivuoka, 6,95€
- SLY-paketin osasia
- koirankeksejä 1,30€ (4,95€ kg, sai ite valita mitä ja paljonko otti)
- karkkia
- sipsejä 2 pss 1,99€ , iltaa varten, äiti makso ne kyllä sit mulle takas

Ja Prismasta ostin:

- lisää SLY-paketin osia
- koirille jotain kanaherkkuja 3,10€
- alkoholitonta lonkeroo 1,5l 1,90€ (oli PAHAA toi sokeriton versio!)
- ja Arinan pakettiin vielä jotain

Olin taas ihan unohtanu jo kaikki edelliset joululahjaostokset, joten nyt mulla on Arinalle tuplalahja ja Nooralle oikeestaan kolmoislahja, täytyy alkaa karsiin  Ostan vaan kaikkee aina enkä mieti mitään!  Tosin se se vasta on huono tapa, saa kyllä rahaa palaan vaikka kuinka ja ihan turhaan

Kauppareissulla meni niin kauan, että empä tietenkään sitten päässyt viideksi enää postiin, joten SLY-paketin lähettäminen jäi maanantaille. Oon kyllä tosi ihana pari, kun en saa paketteja lähetetyksi ajallaan, vaikka lupasin sen viime sähläyksen jälkeen. Toivottavasti ehtii perille ens viikon aikana kun maanantaina vien paketin postiin. Oikein hävettää! :(

Huomenna mennään Vammalaan toivottaan ainakin yhdelle mummulle hyvää joulua. Suunnitelmissa olis poiketa myös mummulassa, saa nähdä käydäänkö.. Mua hiukan ihmetyttää se, kun ensin äiti lämpeni sille että mennään mummulan kautta, mutta sitten se alkokin peruun sitä että ei mentäis. Mummu oli sitä jo äiteelle aamulla ehdottanu, mutta en tienny siitä ennenku sitten iltapäivällä kun mäkin ehdotin sitä.

Mutta nyt tämä tyttö lähtee nukkumaan, että jaksaa huomenna lähteä Vammalaan! :)